DEMI WAKTU

 

KUNJUNGAN

Free Web Site Counter
:: YDQT ::

PAUTAN
KOMENTAR


AL-QURAN
SISIPAN


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus_hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar- syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan da'wah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

BLOGGER

EKONOMI ISLAM
Saturday, February 23, 2008

SISTEM EKONOMI DAN PERANAN ISLAM

SISTEM EKONOMI di dunia pada hari ini dicetuskan oleh dua ideologi politik perdana. Pertama, ia disebut sistem sosialis dan kedua sistem kapitalis. Dua sistem ini, dikatakan bertukar ganti dari satu ke zaman. Pendulum bergerak dari kiri ke kanan dan kemudian ke kiri semula. Gerak batu pada jam dinding itu menurut kekuatan politik sesuatu negara. Banyak negara komunis, sekarang ini telah memilih kapitalisme sebagai dasar sistem ekonomi mereka. Di samping itu ada pula memakai sistem ekonomi yang bercampur antara sosialis dengan kapitalis. Hongkong dan China merupakan dua sistem yang bercampur aduk untuk menyalurkan barangan dan wang keluar masuk.

Negara-negara Afro-Asia dan Latin Amerika belum mampu duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi dengan negara Eropah dan Amerika. Sebab, dari segi tenaga dan kekuatan intelektual, terutama sains dan teknologi "kita" masih jauh ketinggalan. Budaya kerja, budaya sosial dan wibawa kepimpinan, terutama tentang pemisahan kuasa eksekutif, legislatif dan kehakiman (trias politica) iaitu pemisahan kuasa (separation of powers) masih kabur. Namun demikian, .baik sosialisme mahupun kapitalisme yang bermatlamat untuk memberi "kebahagiaan" atau kemakmuran mata benda iaitu hidup mewah kepada rakyat tidak dapat dicapai. Lihat sahaja perangkaan tentang jenayah, penindasan dan kemiskinan yang berlaku dalam berbagai negara.

Bagi orang Islam tidak kurang yang terpengaruh dengan sistem tersebut. Malah ada yang telah memakai sistem sosialis di samping banyak yang memakai sistem kapitalisme.

Bagaimana pun pemikir dan pejuang Islam yang percaya kepada dasar kehidupan yang berlandaskan pengajaran Al_Quran antara lain memberikan landasan terhadap kehidupan manusia antara lain :

Pertama, memperkenal haq Allah dan Haq manusia iaitu dan makhluk yang diciptakan ;

Kedua, tujuan hidup manusia (diciptakan) dan dihidupkan di dunia ini untuk beribadat kepada Allah atas nilai dan "hukum" atau undang-undang alam yang ditentukan ;

Ketiga, status dan peranan sebagai "khalifah" iaitu yang arif (mengenal Allah) ;

Keempat, mengawal nafsu dengan panduan nilai utama iaitu halal, haram, makruh, sunat dan harus.

Bidang kehidupan yang diajarkan ialah : Ibadat, Munakahat, Muamalat dan Jinayat. Semua itu mencakup kehidupan manusia sepanjang hari.

Persoalan ekonomi (muamalat) seperti bidang lain adalah berkaitan satu dengan lain dan tertakluk kepada nilai yang ditetapkan iaitu jalur haram, halal, wajib, makruh, sunat dan harus yang tersebut di atas.

Dari pengalaman dan pemerhatian penulis dan beberapa orang kawan bahawa sistem ekonomi yang baik ialah :

Pertama, hendaklah berlandaskan pada nilai utama tersebut di atas ;

Kedua memakai mana-mana unsur daripada dua sistem iaitu sosialis dan kapitalis yang tidak bercanggah dengan nilai utama Islam ;

Ketiga, menetapkan bahawa haq atas tanah, air, api (eletrik, gas dan seumpama itu) dan angin (komunikasi dan angkasa) adalah haq negara. Ertinya ia tidak boleh disyarikatkan atau dimonopoli oleh penguasa politik dan ekonomi ;

Keempat, mengurangi monopoli dalam semua keperluan rakyat terutama "keperluan asas" seperti beras, air, minyak, gula, garam dan perusahaan rakyat kecil-kecilan seperti kerja tangan dan makanan di desa.

PELAKSANAAN :

1. Mengambil pemikiran dari semua pihak yang terlibat dalam ekonomi terutama yang berilmu khusus seperti pensyarah dan pegawai yang berpengalaman ;

2. Sering mengadakan mesyuarat dengan mereka terutama pakar dalam bidang koperasi. Malahan diangkat mereka jadi perunding utama. {Bagi Kelantan dan Trengganu yang ingin mencerminkan ekonomi dengan pendekatan Islam kena mengambil mereka secara terbuka. Prof. Ungku Abdul Aziz, umpamanya boleh dilantik sebagi penasihat yang berwibawa].

3. Memberi bantuan "kerja", kemudahan, saham syarikat, projek, kawasan balak dan berbagai sumber kewangan kepada berbagai pertubuhan. Antara lain semua masjid, Persatuan IBU Bapa (sekolah) ,maktab, universiti, persatuan peladang, persatuan nelayan, persatuan tentera, persatuan polis, syarikat kerjasama. Pengawasan selain daripada jawatan kuasa maka kerajaan hendaklah mengawasi. Ketelusan perjalanan persatuan yang berkenaan hendaklah dibuka seluas yang mungkin. ;

4. Membeli tanah, harta dan perusahaan secara kolektif atau berkongsi. Malahan tanah kubur pun boleh dibeli ratusan ekar dengan melibat setiap keluarga untuk membyar Dahulu untuk dirinya atau orang lain yang perlukan lot.

[ Di Singapura satu lot dikenakan bayaran sebanyak Sing$350.00.; dan bagi orang miskin ada Islamic Trust Fund yang boleh menanggung bayaran !.].Begitu selintas fikiran yang dapat dikumpul selama ini.

posted by Permai @ 9:23 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
AHLI LEMBAGA

SENARAI AHLI LEMBAGA PENGARAH


PENAUNG
Tn. Hj. Yahaya bin Sulaiman
Pengerusi Yayasan DarAl-Quran



PENASIHAT
En. Azrul Azlan Iskandar Mirza
En. Mohd Azrul Hisyam Bin Salleh


PENGARAH URUSAN
En. Mohd Khairi bin Jamal


PENGARAH EKSEKUTIF/PENGURUS PEROJEK
En. Muhammad Hanis Ridha bin Makmor


KETUA PEGAWAI TADBIR
En. Zul Hairi bin Ahmad


PENGURUS KEWANGAN
Pn. Farah Syuhada binti Ramli


PENGURUS PEMASARAN
En. Mohd Taufik bin Abd Rahman


PENGURUS SUMBER MANUSIA
Cik Sarah Fawzia binti Ahmad Fuzi

PREVIOUS POST
ARCHIVES
::SISIPAN::

BLOGGER

 Pejabat : 39 A, Jalan Zabidin, 28400 Mentakab, Pahang DM
Alamat Surat Menyurat : F-214 Jalan Selayang, 28000 Temerloh, Pahang DM
Pusat Pendidikan : Kompleks Darul Quran, Kg Sg Netas, 28400 Merntakab, Pahang DM
No Pendaftaran : 1570/92 (Pahang)
http://darulquran.blogspot.com - ydqt.admin@gmail.com